Gluren bij de buren – workshops in twee rondes

Locatie: Leerhotel in Amersfoort, Daam Fockemalaan 50

Expeditie Corlaer – Friso Doornhof en Lisanne van de Weitgraven- Corlaer College

Gemotiveerde leerlingen die in eigen tijd werken voor een maatschappelijk doel en ook nog aan eigen leerdoelen werken! Dit schooljaar wordt voor de 10e keer het Expeditie Onderwijs aangeboden aan derdejaars leerlingen. Schoolbreed kunnen leerlingen zich aanmelden bij 1 van de 6 expedities die er op school zijn. Als de leerling wordt aangenomen zet de leerling zich in eigen tijd een schooljaar lang in voor een maatschappelijk doel. Tijdens de workshop wordt door leerlingen (Jolien Ekema en Emma Stitselaar) verschillende voorbeelden gegeven en is er ruimte voor vragen.

Didactisch Coachen – Jan van Garderen en Rick Peeters – Corlaer College

Wil je als coach de kinderen in een positieve en krachtige leerstand krijgen? Wil je dat ze meer aangezet worden tot nadenken en dat hun houding om wat te leren nog beter wordt? Wil je werken vanuit een nog betere relatie? Wil je betere leerresultaten? Misschien is de workshop ‘didactisch coachen’ dan wat voor jou!

Activerende Didactiek en Samenwerkend leren – Inge Boekhorst  – Oostwende College

Bij de workshop duiken we in de theorie rondom Activerende Didactiek en Samenwerkend Leren (ADSL) en worden er ideeën aangedragen wanneer je een bepaalde werkvorm in kunt zetten. Daarnaast wordt er kort aandacht besteed aan metacognitie en leesvaardigheid. Aan het eind van de workshop is er nog tijd om zelf een actieve werkvorm te ontwikkelen voor je eigen praktijk.

Executieve functies – Hellenique Hartog en Colinda Vedder – Oostwende College

Door het aanbieden van deze workshop willen wij docenten op een eenvoudige manier in aanraking laten komen met de executieve functies die de leerlingen nodig hebben om o.a. tot goed werken te kunnen komen. Het doel van deze middag is dat er geleerd wordt wat executieve functies zijn. Door middel van een korte presentatie en spelvorm gaan we hiermee aan de slag.

Portfolio – Jessica Hofman en Tim Snelting – Farel College

Wij gaan het hebben over inzet van portfolio in het brugklasteam en de weg daar naartoe. We zullen voorbeelden laten zien van allerlei vaardigheden/opdrachten/werkvormen die wij met onze brugklassers gebruiken. Het doel is kennis te krijgen over het portfolio, inzet van het portfolio, portfolio in de praktijk, en portfoliogesprek met ouders en mentor.

TTO en de didactiek van CLIL – Richard van der Watt en Mohamed Stuurman- Farel College

Bij TTO (tweetalig onderwijs) worden leerlingen ondergedompeld in de Engels taal. Voor een succesvolle taalverwerving speelt de didactiek van CLIL (Content and Language Integrated Learning) een sleutelrol. Wat houdt deze CLIL didactiek van actieve taalproductie in? En welk effect heeft dat op de leerling? In deze workshop wordt aan de hand van voorbeelden en good practices een kijkje gegeven in de praktijk van TTO.

‘Voor die ene leerling! En die 29 anderen…’ – Dirkjan van den Berg, Dide Breuer, Maarten Pieterse – Corderius College

Formatief werken motiveert leerlingen en daagt ze uit, merken we bij geschiedenis. Sinds vorig jaar zijn we verschillende aspecten van formatief evalueren aan het uitwerken en uitvoeren. In deze workshop krijg je handvatten, tips en gereedschap om formatieve evaluatie in je eigen les vorm te geven. Je wordt uitgedaagd voor jouw vak direct iets te ontwikkelen of uit te werken. Daar kun je de volgende dag direct mee aan de slag om voor die ene leerling iets te kunnen betekenen, en voor die andere 29 ook!

Programmeren met Leaphy – Olivier van Beekum – Corderius College

Leerlingen van het Corderius college, Hannah en Vroukje, bedachten het robotwagentje Leaphy. De robot voor iedereen. Nu geven leerlingen in heel Nederland elkaar les met Leaphy. Wil jij ook leren programmeren met Leaphy? Kom dan bij ons langs!

Wat wij kunnen doen om die ene leerling te laten kiezen? – Ivo Witzenburg – Het Element

Die ene leerling vindt de keuze voor een MBO opleiding moeilijk. ‘Wat nu als ik verkeerd kies?’ Wij als school kunnen leerlingen helpen in het leren kiezen. Dit kan met LOB in de klas, portfoliogesprekken, stages en ervaringen met een ROC. Hoe dit in de praktijk werkt? Kom luisteren, vragen en doen tijdens de workshop; Wat wij kunnen doen om die ene leerling te laten kiezen.

Future Skills – Michael van den Berg en Jorrit Schrijver – Het Element

Twee jaar geleden zijn we begonnen met het ontwikkelen van future skills. Een vak gericht op 21 e eeuwse vaardigheden. Leerlingen leren onder andere computervaardigheden, programmeren en toekomsttrends zoals VR en 3d-printen. Programmeren doen we bijvoorbeeld door middel van een Micro:Bit; een heel klein computertje. Tijdens onze workshop leer je programmeren met behulp van zo’n Micro;Bit.

De kracht van sport – Johannes Toebes – Accent Nijkerk

Leerlingen in beweging zetten is geweldig, zeker wanneer je tijdens het bewegen kunt werken aan sociale vaardigheden. Dit schooljaar hebben we Sport & Sova gekoppeld aan de methode BAAZ. Met deze methode krijgen sociale vaardigheden in de klas een plek. Op elke school en voor elke leerling geldt dat tijdens het bewegen sociale doelen beter blijven beklijven. Haal meer uit de sportles door te werken aan sociale doelen! Wordt geïnspireerd zodat jij nog meer die ene leerling centraal kunt zetten.

Op weg naar gepersonaliseerd onderwijs – Willemieke vd Vlist – Accent Nijkerk

Wie droomt er nou niet van gepersonaliseerd leren: voor elke leerling een persoonlijk profiel waarin het leertempo, het niveau en de sterke en zwakke punten van de leerling worden vastgelegd? Op basis daarvan worden de instructies en opdrachten aangepast voor die ene leerling. Ben jij benieuwd welke eerste stappen wij op Accent Praktijkonderwijs Nijkerk gezet hebben? Welkom bij deze workshop!

Van probleemgericht naar oplossingsgericht lesgeven – Els Mulder – PRO33college (alleen in de 1e ronde)

Hoe nemen leerlingen de regie over hun eigen leerproces en hoe ondersteunen wij daarin? Hoe maken wij leerlingen bewust van hun eigen competenties en stimuleren wij leerlingen om hun kwaliteiten te versterken en in te zetten om vraagstukken op te lossen? Samenwerken is lastig en leidt soms tot wrijving en conflicten, herstellen van de relatie is een voorwaarde om door te kunnen gaan. Hoe coachen wij leerlingen daarop?

Scrum in het onderwijs – Ronald van Maaren – PRO33college (alleen in de 2e ronde)

Verveel je je tijdens teamvergaderingen? Merk je dat de energie in de les van jou moet komen, terwijl je studenten of leerlingen achterover hangen? Geloof je dat je leerlingen veel meer in hun mars hebben? Dan is het misschien tijd om wat nieuws uit te proberen. Waar jij, je leerlingen je collega’s meer energie van krijgen: Scrum in het onderwijs.

Energiemanagement  – Karin Legemate – Stafbureau

Zowel op het werk als thuis wordt veel van jou gevraagd. Om alle ballen in de lucht te houden is het van groot belang om bewust om te gaan met je dagelijkse energie, zowel fysiek als mentaal. In de workshop energiemanagement zal voormalig voetbalster van het Nederlands elftal en docent LO Karin Legemate jou inspireren, praktische tips geven en gegarandeerd aan het denken zetten. Wil jij bewuster omgaan met je dagelijkse energie? Kom naar deze workshop!

Wandelen met je bestuurder en een leerling – Joost Kentson en Hugo Neefjes – Meerwegen scholengroep

Heb je altijd al willen weten wat onze bestuurder Joost Kentson de hele dag doet voor die ene leerling en voor jou? Heb je een vraag die je hem altijd al had willen stellen? Wil je weten hoe Hugo (leerling Corderius) denkt over stress onder leerlingen? Heb je ideeën over hoe de Meerwegen scholengroep kan groeien naar een onderwijsgroep? En wil je weten hoe Joost en Hugo samen nadenken over ruimte die nodig is om je te ontwikkelen? Loop dan mee! Om een goed gesprek te kunnen voeren, kunnen er maximaal 8 mensen mee.